Cruisen in Milford Sound - Reisverslag uit Milford Sound, Nieuw Zeeland van Jan en Jeanet - WaarBenJij.nu Cruisen in Milford Sound - Reisverslag uit Milford Sound, Nieuw Zeeland van Jan en Jeanet - WaarBenJij.nu

Cruisen in Milford Sound

Blijf op de hoogte en volg Jan en Jeanet

19 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Milford Sound

Donderdag 19 januari Milford Sound
Vanmorgen ging de wekker al om 5:45 uur, vroeg opstaan dus. We worden om 7 uur opgehaald voor een busreis naar Milford Sound. Het is wederom regenachtig en fris. Onderweg krijgen we interessante toelichtingen van de buschauffeur over de plaatsen waar we doorheen rijden. We hebben een grote bus en maar 11 mensen, lekker de ruimte dus. Sommige dorpjes zijn al in 1860 gesticht. Onze eerste stop, na ca 2 uurtjes rijden is in Te Anau. Dit is de toegangspoort van Fjordland National Park; een schitterend gebied met enorme watervallen, verlaten fjorden en ongerepte regenwouden en natuurlijk veel muggen. We drinken koffie en gaan na een klein half uurtje weer verder. We laten 2 Aziaten achter. Ze waren nogal drammerig en de chauffeur had daar niet zoveel zin in. Overigens was het op voorhand al wel de bedoeling dat ze vandaag in Te Anau zouden blijven.
Daarna maken we nog een aantal korte foto stops, van een mooie berg, Mirror Lakes en voor een korte wandeling van ca 20 minuten bij the Chasm. Hier zien we de kea's, vogels die heel slim om eten bedelen en absoluut niet bang voor je zijn. Ze staan er om bekend dat ze het rubber van je auto proberen te eten. We wandelen door een stukje ongerept regenwoud, over bruggetjes en zien mooie watervallen en afgesleten rotsblokken. Prachtig om te zien.
We vervolgen onze reis met de bus, een flinke klim tot ca 1.000m en komen aan bij de Homer tunnel. De chauffeur is teleurgesteld dat er geen sneeuw ligt, dit was wel de voorspelling. Er is maar 1 rijbaan in de tunnel, het is er donker en er lekt veel water.
Gelukkig klaart het weer op en we zien de zon doorbreken.
De route is bochtig en met veel hoogteverschillen maar erg mooi. De vele bergtoppen die we zien, zijn besneeuwd.
Tegen 12:15 uur komen we aan de bij cruise terminal. Een half uurtje later kunnen we aan boord voor een cruise door Milford Sound. Zoals gezegd, het was droog, de zon was er en de wind was gaan liggen. Prima weer voor de cruise, wat een geluk. Onderweg hebben we genoten van de mooie uitzichten, de rotsen, de bergen, waaronder de Mitre Peak, een berg van 1.692 m hoog en genoemd naar zijn gelijkenis met de bisschoppelijke mijter, diverse watervallen (oa Bowen Falls en Sterling Falls), zeehonden en dolfijnen.
De foto's zeggen volgens ons genoeg, daar is weinig aan toe te voegen.
Tegen 14:30 uur komen we weer aan wal en rijden we terug naar Queenstown, met een korte stop in Te Anau.
Tegen 18:30 uur zijn we weer terug bij ons motel. We halen nog even een frisse neus en maken een korte wandeling langs het meer Wakatipu, waar we vanuit onze kamer ook op uitkijken. Vanavond eten we lekker gemakkelijk een soepje en broodje thuis.
Bijkomen van de lange reisdag (zo'n kleine 600 km).
We willen jullie ook bedanken voor de leuke reacties die we op onze reisverslagen krijgen, voor ons ook erg leuk om te lezen!