Regen langs de westkust, Fox Glacier - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Jan en Jeanet - WaarBenJij.nu Regen langs de westkust, Fox Glacier - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Jan en Jeanet - WaarBenJij.nu

Regen langs de westkust, Fox Glacier

Blijf op de hoogte en volg Jan en Jeanet

16 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Maandag 16 januari
Vanmorgen gestart met een heerlijk ontbijtje met vers fruit en allerlei andere lekkere dingen. Voordat we in de auto stappen genieten we nog even van het mooie uitzicht op het strand en de zee en drinken we koffie buiten in het zonnetje op ons terras. We rijden vandaag grotendeels langs de (west)kust, van Hokitika naar Fox Glacier, een tocht van in totaal 160 km. Al vrij snel slaat het weer om en begint het licht te regenen, de hele rit is er laaghangende bewolking en zien we de bergtoppen helaas niet. Een koffiestop onderweg lukt ook niet. We passeren kleine dorpjes, maar er is nog geen café open.
We komen rond 12 uur aan in Frans Josef Glacier, zo'n 25 km voor onze eindbestemming. Bij de I-site, de lokale VVV, drinken we koffie en zoeken we een wandeling uit. We besluiten, vanwege het regenachtige weer, een niet al te lange route te wandelen. Maar dan klaart het weer op en gaan we op pad. Het is droog en je voelt dat de zon er door wil komen. We lopen een route van zo'n 6 km door het regenwoud, de Callery Gorge Walk. Het is een mooie route en aan het eind is een brug met mooi uitzicht over de rivier die bij de gletsjer vandaan komt.
Als we aan de terugtocht willen beginnen, begint het te regenen. De hele terugweg lopen we in de regen, deels beschermd door de dichte begroeiing.
Bij terugkomst in het dorpje drinken we een bakje thee en drogen we onze broeken bij de kachel in het Kiwi Wildlife Centre.
Daarna stappen we in de auto en rijden we naar ons motel in Fox Glacier. Hier komen we aan tegen 16:30 uur en checken we in. De accommodatie is sober maar netjes. Wel een groot contrast met de accommodaties van de afgelopen dagen. Het lijkt erop dat het even droog blijft, dus besluiten we een wandeling naar de Fox Glacier gletsjer te maken. Eerst een ritje van 6 km met de auto en dan een wandeling van 30 minuten heen en 30 minuten terug. Als we aankomen bij de parkeerplaats, begint het ineens met bakken uit de lucht te komen. Als het weer wat opklaart, stappen we uit de auto en beginnen we aan de wandeling. Het eerste stuk is vlak en makkelijk te doen, alleen opletten dat we geen natte voeten krijgen door het water wat er stroomt. De gletsjer komt al vrij snel in zicht en ziet er mooi uit. Het laatste stukje is behoorlijk klimmen, maar het is de moeite waard. We komen tot 450m vanaf de gletsjer. Dichterbij mogen we niet. Na diverse foto's gemaakt te hebben, lopen we dezelfde weg weer terug. Bij aankomst in het dorpje nog snel even wat boodschappen gedaan en daarna heerlijk pizza gegeten bij Big Foot Bar. Toen we weer naar ons motel terug wilden lopen kwam de regen weer met bakken uit de lucht. Het leek wel een wolkbreuk. Uiteindelijk regende het iets minder hard en toen zijn we maar terug gelopen. De kachel aan......voor het eerst, dat past eigenlijk niet bij een zomervakantie (temperatuur varieerde vandaag van 11 tot 14 graden).

• 16 Januari 2017 - 11:53

Henk-Jan En Marga:

Hoi Jan en Jeannet,
    Jullie wandelen heel wat af! Hopelijk wordt het weer morgen beter! Veel plezier nog! Groetjes uit lichtbesneeuwt Ommen