Lake Pukaki en uitzicht op de Mount Cook - Reisverslag uit Twizel, Nieuw Zeeland van Jan en Jeanet - WaarBenJij.nu Lake Pukaki en uitzicht op de Mount Cook - Reisverslag uit Twizel, Nieuw Zeeland van Jan en Jeanet - WaarBenJij.nu

Lake Pukaki en uitzicht op de Mount Cook

Blijf op de hoogte en volg Jan en Jeanet

20 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Twizel

Vrijdag 20 januari
Na het ontbijt vertrekken we naar Twizel, een rit van 200 km. Het is heerlijk zonnig, maar slechts 14 graden. Het eerste deel is nog wat bochtig door bergkloven maar daarna worden het vlakke wegen. We rijden langs de oude goudmijnen en door een wijngebied. Ook komen we langs waterkrachtcentrales; er wordt door de overvloedige regenval in de bergen en door stuwmeren op een handige manier elektriciteit opgewekt. Verder kun je in deze streek ook wijnen proeven, maar helaas ging dat niet, omdat we nog een aardig stukje moesten rijden.
Na een uurtje rijden drinken we buiten op een terrasje koffie in het zonnetje in Cromwell, een leuk klein dorpje.
We vervolgen de route langs Lake Dunstan. Voor de Lindis Pass hadden we rechts heel mooi uitzicht op de witte bergtoppen van de Saint Bathans Range. De zon schijnt krachtig en in de auto loopt de temperatuur flink op. Buiten op de Lindis Pass is het fris, 12 graden.
We rijden verder op de highway 8 naar Omarama. Daar doen we alvast wat boodschappen. Met nog zo'n 20 km te gaan lunchen we op een picknickplaats, met uitzicht op de bergen.
We checken in bij ons motel en rijden meteen door naar Lake Pukaki, een prachtig blauw meer met op de achtergrond (afstand ca 60 km) de besneeuwde top van de Mount Cook. Het is de hoogste berg van NZ (3.764m hoog). Het is erg mooi en het is een geliefde plaats voor het maken van selfies, vooral door Aziaten. Nadat we heerlijk een tijdje op een rotsblok in het zonnetje hebben gezeten, rijden we een klein stukje verder langs het meer, waar ook diverse campers staan. Hier gaan we van de geasfalteerde weg af en rijden een klein stukje over het grind totdat we bijna met de voeten in het water staan. We hebben op deze mooie plek heerlijk een tijdje gezeten en gelezen en van het uitzicht genoten, tijdens het zonnige weer. 'S avonds hebben we in het dorpje heerlijk Thais gegeten.